Branża motoryzacyjna nieustannie się rozwija i niemal codziennie wprowadza innowacje. Nie ograniczają się one jednak do wyglądu, ale wykraczają poza niego, zmieniając maszyny i paliwa, dzięki czemu stają się bardziej ekologiczne. Przedstawiamy silnik, który jest 700 razy mocniejszy i nie zużywa benzyny, energii elektrycznej ani wodoru. Przyjrzyjmy się mu bliżej.

Ewolucja paliw

Od ostatniej dekady XX wieku i na początku XXI wieku obserwujemy zmiany w zakresie paliw w kierunku transformacji energetycznej. Paliwa kopalne, takie jak benzyna i olej napędowy, które były używane przez wiele lat, mają szereg wad, takich jak wysoka emisja zanieczyszczeń zarówno podczas produkcji, jak i użytkowania, ponieważ są bardzo nieefektywne. Dlatego obecnie wynaleziono inne paliwa, które eliminują te problemy.

Świat postawił na elektryczność jako napęd silnika, który jest cichy, a pojazdy, które go wykorzystują, są idealne dla dużych miast, chociaż mają problem z ładowaniem i autonomią. Z drugiej strony są pojazdy napędzane ogniwami wodorowymi, które są bardzo wydajne, ale powracamy do problemu ładowania. Teraz mamy alternatywę.

Silnik napędzany ogniem

Brytyjska firma Dearman, specjalizująca się w ekologicznej mobilności, stworzyła i opracowała silnik spalinowy wykorzystujący jako paliwo ciekły azot, który ma moc znacznie większą niż silniki elektryczne i azotowe: około 700 razy większą. Jedną z największych zalet tej technologii jest to, że wytwarza ona niskie temperatury, które można wykorzystać.

Zasada działania tego mechanizmu jest bardzo prosta: ciekły azot jest przechowywany w temperaturze -196 stopni i ciśnieniu atmosferycznym, a następnie dostarczany w postaci kropel, które są mieszane z płynem niezamarzającym lub czystą wodą. W ten sposób jego objętość zwiększa się 700-krotnie, przekształcając się w parę (Renault również zaprezentowało silnik spalinowy, który będzie stanowił silną konkurencję dla tego urządzenia).

Ponadto można go łatwo zintegrować z obecnymi mechanizmami napędowymi stosowanymi w pojazdach, a ponadto nie wymaga specjalnych stacji doładowania. Ten silnik spalinowy charakteryzuje się niesamowitą wydajnością dzięki dużej ilości energii dostarczanej przez azot, a ponadto system jest znacznie bardziej ekonomiczny, a jego przechowywanie jest bardzo bezpieczne, ponieważ jest to pierwiastek obojętny.

Zastosowania tej maszyny napędzanej azotem

Ponieważ silnik ten generuje niskie temperatury, można je wykorzystać do zastąpienia klimatyzacji we wszystkich rodzajach samochodów oraz do chłodzenia produktów w ciężarówkach dostawczych. Został on już wdrożony w chłodniach samochodów Sainsbury’s, angielskiej sieci supermarketów, gdzie odnotowano spadek emisji CO2 o 1,6 miliona ton w ciągu pierwszych dwóch miesięcy.

W tym kontekście należy podkreślić, że transport świeżej żywności wymaga systemu chłodzenia, który utrzymuje stałą niską temperaturę i jest niezawodny. Mimo że stosowanie ciekłego azotu jako paliwa nie jest jeszcze powszechne, silnik ten ma duże zalety w porównaniu z podobnymi silnikami dzięki swojej mocy i niskiej temperaturze pracy.

Podsumowując, ten silnik spalinowy wykorzystujący ciekły azot jako paliwo jest około 700 razy mocniejszy od innych podobnych silników (nawet bardziej niż ten, który spala cząsteczki wody i osiąga 14 000 obrotów na minutę), jest bezemisyjny i bardzo wydajny. Podczas pracy wytwarza niskie temperatury, które można wykorzystać do chłodzenia samochodów i ładunków.

By mila

Cześć! Nazywam się Mila i jestem autorką artykułów z praktycznymi poradami, by ułatwiać codzienne życie i inspirować innych.