Instytucje finansowe zaczynają dostosowywać się do nowych przepisów, które weszły w życie pięć tygodni temu.

Nowe przepisy dotyczące bankomatów obowiązują już od miesiąca. 28 czerwca weszła w życie tzw. ustawa o dostępności 11/2023 dotycząca niektórych produktów i usług, której celem jest zapewnienie równego dostępu wszystkim użytkownikom, niezależnie od ich zdolności fizycznych lub sensorycznych. Cel ten dotyczy również osób starszych, którym dyrektywa ta ma również zapewnić integrację finansową. Prezes Platformy Seniorów i Emerytów, podchodzi ostrożnie do oceny tych ram prawnych, które określa jako „niewystarczające”.

W rozmowie Fernández zapewnia, że chociaż transpozycja dyrektywy 2019/882 stanowi „ważny krok”, jej skutki będą widoczne dopiero za jakiś czas. Przepisy przewidują dziesięcioletni okres przejściowy na odnowienie całej sieci bankomatów. Oznacza to, że 47 000 punktów zarejestrowanych w Hiszpanii przed 28 czerwca może nadal funkcjonować do końca swojego okresu ekonomicznej użyteczności, o ile nie przekroczy on dziesięciu lat, chociaż terminale te mogą działać z wykorzystaniem tej samej technologii tylko do czerwca 2030 r.

Transpozycja dyrektywy stanowi, że nowe urządzenia muszą być zaprojektowane z większą czcionką, umożliwiającą regulację jasności i kontrastu, wyposażone w instrukcje głosowe, tekst w alfabecie Braille’a lub możliwość podłączenia aparatów słuchowych, a także inne funkcje. Ponadto muszą one mieć odpowiednią wysokość, w tym platformy ułatwiające dostęp osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Nieprzestrzeganie tego środka wiąże się z karami pieniężnymi w wysokości od 30 000 euro za wykroczenia nieznaczne do 150 000 euro lub 1 miliona euro w przypadku wykroczeń poważnych. Koszt modernizacji bankomatu wynosi od 1500 do 3000 euro.

W tym kontekście Norberto zwraca uwagę na zmniejszenie sieci oddziałów bankowych od czasu kryzysu finansowego w 2008 roku. Obecnie jest około 17 000 oddziałów bankowych, w porównaniu z ponad 45 000 w tamtym czasie. Jego zdaniem czynnik ten „ogranicza indywidualną obsługę”. „Jeśli zamknięto oddziały, zamknięto również bankomaty. Wprowadzono tzw. bankomaty zdalne, które można znaleźć w dowolnym miejscu, bez konieczności posiadania oddziału”, wyjaśnia, podkreślając jednocześnie, że „nie są one rozwiązaniem” tego problemu.

Właśnie podczas ostatniego forum poświęconego monitorowaniu integracji finansowej, w którym uczestniczyły bankowe organizacje pracodawców AEB, CECA i UNACC, a także przedstawiciele użytkowników usług finansowych, grup osób niepełnosprawnych, Banku i Rzecznika Praw Obywatelskich, omówiono środki przyjęte w celu zapewnienia integracji finansowej osób starszych i niepełnosprawnych, w tym dostosowanie bankomatów.

By mila

Cześć! Nazywam się Mila i jestem autorką artykułów z praktycznymi poradami, by ułatwiać codzienne życie i inspirować innych.