To właśnie przygotowanie tego dania wzbudziło podejrzenia. Pracownik był również karany za molestowanie i zastraszanie.
Skargi klientów skazały jednego z najstarszych pracowników sklepu spożywczego w Murcji, jak wynika z niedawnego wyroku Sądu Najwyższego tego regionu. Jaime był odpowiedzialny za dział owoców i warzyw od 2009 roku, a do jego zadań należało utrzymywanie porządku, uzupełnianie produktów, usuwanie towarów w złym stanie oraz składanie zamówień. Pewnego ranka poszukiwanie świeżych pomidorów do gazpacho wzbudziło alarm, który ostatecznie doprowadził do jego zwolnienia.
Wczesnym rankiem 21 maja 2022 r. Jenaro, kierownik sklepu, zauważył, że dział warzyw i owoców był w nieładzie i brakowało wielu produktów: prawie nie było ogórków, a pomidory, zamiast dodawać kolor i świeżość, były w stanie zaawansowanego rozkładu. W tej sytuacji pojawiła się Zulima, najemczyni sklepu rybnego w tym samym lokalu i stała klientka, która postanowiła przygotować gazpacho na lunch. Zobaczyła produkty i postanowiła nagrać wiadomość głosową do Luisa Maríi, dyrektora firmy, aby wyrazić swoje niezadowolenie.
Zdjęcia, filmy i wiadomości
W wyroku można przeczytać relację z tego zdarzenia: „Pani Zulima chciała kupić pomidory, ale były zgniłe i wyciekała z nich woda, papryka, którą chciała kupić do gazpacho, była stara, a cztery ogórki były w złym stanie”.
To najbardziej odżywczy owoc na świecie: wspomaga układ nerwowy i ma właściwości przeciwnowotworowe.
Sytuacja w sklepie nie była odosobnionym przypadkiem. Tego samego dnia, po wysłuchaniu skarg i otrzymaniu zdjęć dokumentujących katastrofę, dyrektor przejrzał wewnętrzny czat zespołu i stwierdził, że pracownik odpowiedzialny za dział, Jaime, nie udostępnił zdjęć stanu, w jakim pozostawił sklep owocowy poprzedniego wieczoru. Była to rutynowa praktyka mająca na celu udokumentowanie jakości i stanu produktów po zakończeniu zmiany.
Firma otrzymała już kilka ostrzeżeń dotyczących konieczności zachowania szczególnej ostrożności podczas ekspozycji świeżych produktów oraz ścisłego przestrzegania instrukcji przekazanych pracownikom odpowiedzialnym za ten dział. Jednak to, co wydarzyło się następnego ranka, oraz niezadowolenie klientki, która nie mogła dokończyć zakupów, stały się przyczyną serii wydarzeń, które zostały udokumentowane na zdjęciach, filmach i w wiadomościach.
Recydywista
Kilka tygodni przed tą sobotą, 29 kwietnia, klient kupił pół arbuza, również należącego do działu nadzorowanego przez Jaime. Następnego dnia zgłosił, że owoc jest zgniły, co wywołało kolejną reklamację. Kierownik sklepu sprawdził to osobiście i stwierdził, że druga połowa produktu nadal była w sprzedaży w takim samym stanie rozkładu.
Sąd Najwyższy ogranicza zwolnienia dyscyplinarne: nie mogą one nastąpić bez umożliwienia pracownikowi obrony.
W kolejnych tygodniach sytuacja nie uległa poprawie. W dniach 24 i 25 maja inni klienci złożyli formalne skargi dotyczące obecności towarów w stanie rozkładu oraz błędów w identyfikacji produktów. 27 maja Jenaro, po codziennej kontroli, został zmuszony do wycofania pomidorów i pieczarek w stanie zaawansowanego rozkładu, co spowodowało nagromadzenie dokumentacji potwierdzającej nieprzestrzeganie obowiązków nadzoru i wycofywania produktów nienadających się do spożycia.
Poprzednie ostrzeżenia i sankcje, takie jak upomnienie otrzymane przez Jaime 10 lutego 2022 r. za podobne zdarzenia, nie doprowadziły do zmiany sytuacji, pogarszając wewnętrzną ocenę szkód i ryzyko poniesienia jeszcze poważniejszych konsekwencji prawnych w przypadku ewentualnego zatrucia pokarmowego.
Porcja gazpacho.
Wyrok
Łącznie, nieprawidłowe wykonywanie pracy, powtarzające się nieprzestrzeganie instrukcji, konflikty z przełożonymi i współpracownikami oraz istnienie wcześniejszej kary za nękanie i zastraszanie klientek, złożyły się na postępowanie dyscyplinarne, które 21 czerwca 2022 r. zakończyło się wręczeniem Jaime przez firmę pisemnego wypowiedzenia z pracy.
Dopiero po zakończeniu postępowania sądowego, po wysłuchaniu wszystkich stron i zbadaniu dowodów, znany stał się zakres decyzji sądu. Sąd Najwyższy w Murcji potwierdził zasadność zwolnienia dyscyplinarnego, oddalając odwołanie wniesione przez pracownika i zwalniając firmę z wszelkich zobowiązań odszkodowawczych.