Służby ratownictwa morskiego musiały holować statek do portu Getaria po ataku wielorybów w wodach prowincji Gipuzkoa
W poniedziałek służby ratownictwa morskiego uratowały dwie osoby na wodach Gipuzkoa po tym, jak ich statek został zaatakowany przez orki dwie mile od Deby, czyli około 3,7 km od wybrzeża.
Według informacji otrzymanych przez naszą gazetę, około godziny 14:00 centrum kontroli morskiej służby ratowniczej w Bilbao otrzymało przez radio wiadomość od francuskiego statku, ostrzegającą, że atak grupy wielorybów na kadłub statku uszkodził ster, unieruchamiając go.
Ponadto w sygnale SOS wysłanym do portu dwóch członków załogi prosiło o pomoc w powrocie na brzeg, w wyniku czego rozpoczęto akcję ratunkową z udziałem „Salvamar Orión”, statku o długości 20 metrów i szerokości 5 metrów, stacjonującego w porcie Pasaja.Powiązane wiadomości Atak kosów na żaglówkę u wybrzeży Deby: „Kiedy zobaczyłem, że zamierzają kontynuować zabawę, uderzając w statek, wezwaliśmy ratowników”. Co zrobić, jeśli statek zostanie zaatakowany przez kosy
Po spotkaniu z francuskim żaglowcem, który padł ofiarą ataku, pracownicy Morskiej Służby Ratowniczej upewnili się, że dwie osoby znajdujące się na pokładzie nie odniosły żadnych obrażeń i że pomimo ataku statek nie był zagrożony zatonięciem z powodu przedostnięcia się wody do kadłuba, dlatego został odholowany do portu Getaria. Akcja ratunkowa zakończyła się o godz. 17:37, po ponad trzech i pół godzinach.
Zarejestruj się i ciesz się nieograniczonym doświadczeniem. Bądź na bieżąco z lokalnymi i światowymi informacjami oraz pogłębiaj swoją analizę bieżących wydarzeń. Uzyskaj nieograniczony dostęp do naszych sekcji z dowolnego urządzenia.
Ataki kosów w Kraju Basków, zjawisko bez precedensu
Chociaż obecność kosatek była czasami odnotowywana u wybrzeży Krainy Basków, do tej pory ataki tych zwierząt na statki były rejestrowane głównie w Cieśninie Gibraltarskiej lub w pobliżu Tarify, gdzie występują one szczególnie często w okresie od kwietnia do sierpnia, ale nigdy w Krainy Basków.
Jednak w ostatnich latach ataki kosatek na żaglowce rozszerzyły się na inne obszary wybrzeża półwyspu, zwłaszcza w Galicji, gdzie w 2020 r. z powodu tych incydentów konieczne było ograniczenie żeglugi między Ferrol a Estaca de Bares.
Nieustanny wzrost liczby ataków kosatek na statki spowodował nawet, że rządy Hiszpanii i Portugalii zleciły przeprowadzenie badań naukowych w tej sprawie, które wykazały, że zjawisko to jest nową rozrywką dla młodych osobników kosatek.
Jest to największy gatunek delfinów. W półkuli północnej i południowej wyróżnia się kilka typów kos, różniących się cechami genetycznymi, morfologicznymi, behawioralnymi i pokarmowymi. Jest to superdrapieżnik, zajmujący szczyt piramidy pokarmowej, i nikt nie atakuje go. Jest bardzo silny i hydrodynamiczny, potrafi żywić się szybką i silną zdobyczą. Mniejsze płetwy grzbietowe u samic Plamka grzbietowa Z czasem staje się jaśniejsza Płetwa grzbietowa Samica Plamka oczna Młode Nurkujący w skali Dorosły samiec Pysk Ogon Ogon 5-6 m Mniejsze niż u gatunków antarktycznych, które osiągają 9 m Przypuszczalny zasięg ATLANTYCKI Ocean Zimowe przemieszczenia PÓŁWYSP IBERYJSKI STREFY INTERAKCJI
„Od maja 2020 r. do maja 2024 r. odnotowano co najmniej 637 przypadków interakcji kosatek z łodziami.
Jednak zachowanie to bardziej przypomina zabawę niż agresję” – zauważyła w tej kwestii biolog morska i członkini Instytutu Dobrostanu Zwierząt Naomi Rose, wyjaśniając, że orki są bardzo inteligentnymi zwierzętami, „które gdyby chciały zatopić statki, byłyby w stanie to zrobić”.
„Gdyby chciały zatopić łódź, zrobiłyby to, ale ich celem wydaje się być uderzenie w ster, a tylko w 20% przypadków uszkodziły statek, unieruchamiając go” – dodała Rose o tym zachowaniu, które z drugiej strony nie spowodowało ofiar śmiertelnych w wyniku ataków kosatek na statki.
Jak postępować, jeśli orki zbliżają się do Twojej łodzi
Niemniej jednak tego rodzaju incydent stanowi poważne zagrożenie zarówno dla uszkodzonych łodzi żaglowych, jak i ich załóg, dlatego jakiś czas temu Ministerstwo Transportu i Zrównoważonej Mobilności wydało wytyczne zawierające zalecenia dotyczące postępowania w przypadku spotkania z orkami.
Wśród porad znajduje się ostrzeżenie, że niezależnie od tego, czy chodzi o łódź motorową, czy żaglową, nie należy zatrzymywać się, a właściwym postępowaniem jest płynąć w kierunku brzegu, na płytsze wody.
Ponadto w wytycznych podkreślono, jak ważne jest, aby nie dopuścić do zbliżania się osób znajdujących się na pokładzie do burty statku, starając się, aby pozostawały one w miejscach zapewniających maksymalną ochronę przed ewentualnymi gwałtownymi ruchami, które mogą spowodować obrażenia lub upadek do morza, a także przed uderzeniami spowodowanymi nagłym przemieszczeniem się ruchomych elementów.