Paliwo było przemycane do kraju ukryte w statkach, cysternach i wagonach, bez wymaganych zezwoleń i kontroli przewidzianych przez prawo.

MEKSYK — Meksykańska Agencja Celna (ANAM) wykryła i skonfiskowała ponad 50 milionów litrów oleju napędowego nielegalnie wwiezionego do kraju, jak poinformował jej szef, Rafael Marín Mollinedo.

Informacja ta została podana do wiadomości publicznej podczas jego udziału w 85. Krajowym Kongresie Agentów Celnych i została przekazana przez media, takie jak Polemón.

Według Marína paliwo było wprowadzane do kraju ze Stanów Zjednoczonych, ukryte na statkach, cysternach i wagonach, bez wymaganych zgodnie z prawem zezwoleń i kontroli.

Urzędnik wyjaśnił, że od momentu jego przybycia do urzędu wzmocniono nadzór nad importem węglowodorów Możemy powiedzieć, że skonfiskowaliśmy ponad 50 milionów litrów – oświadczył Marín.

Paliwo trafiało do kraju ze Stanów Zjednoczonych ukryte na statkach, cysternach i wagonach, bez wymaganych zezwoleń i kontroli przewidzianych przez prawo.

Gdzie wykryto przemyt oleju napędowego?

Według ANAM, miasta graniczne, w których odnotowano najwięcej przypadków prób nielegalnego wwozu paliwa, to:

  • Tampico
  • Laredo
  • Matamoros
  • Ciudad Juárez

Miasta te zostały wskazane jako obszary szczególnie zagrożone, ponieważ to właśnie tam w ostatnich tygodniach skonfiskowano największe ilości paliwa.

W jaki sposób próbowano ukryć olej napędowy?

Sposoby przemytu uległy zmianie. Marín wyjaśnił, że w przeszłości paliwo deklarowano jako dodatki do olejów. Obecnie osoby odpowiedzialne za przemyt przedstawiają je jako produkty chemiczne, aby uniknąć opłat celnych należnych od oleju napędowego.

Jaką technologię wykorzystuje ANAM do wykrywania przemytu?

ANAM wdrożyła sieć ponad 14 tysięcy kamer monitorujących na trasach celnych. Narzędzia te odegrały kluczową rolę w wykrywaniu punktów przekraczania granicy i tras wykorzystywanych do nielegalnego handlu.

Ponadto przeprowadzono operacje lądowe, morskie i kolejowe, co pozwoliło rozszerzyć kontrolę i nadzór na różnych frontach.

Czy toczą się dochodzenia prawne?

Chociaż Rafael Marín nie podał dokładnej liczby akt śledczych, zapewnił, że wszczęto już postępowania prawne i monitoruje się zgłoszenia importowe uznane za podejrzane.

Świat

Amerykańska rodzina powiązana z mega siecią huachicol finansowaną przez CJNG miała prowadzić nielegalny handel paliwem od kilku lat, we współpracy z meksykańskimi przedsiębiorcami. Trzech na pięciu agentów uważa, że obecna infrastruktura celna jest niewystarczająca lub przestarzała.

Co sądzą agenci celni?

Podczas tego samego kongresu wiceprezes Konfederacji Agentów Celnych (CAAAREM) Javier Ortiz Espinoza wskazał, że trzech na pięciu agentów uważa, że obecna infrastruktura celna jest niewystarczająca lub przestarzała. Marín potwierdził tę sytuację i przyznał, że proces konsolidacji instytucjonalnej był złożony, ale zobowiązał się do wprowadzenia ulepszeń.

Nasze zobowiązanie jest jasne: zwalczanie przemytu, profesjonalizacja służb celnych i zabezpieczenie ich działania – powiedział szef ANAM.

Co dalej z ANAM?

Agencja będzie kontynuować operacje wykrywania i wdrażanie zmian strukturalnych i personalnych. Według Marína priorytetem jest powstrzymanie uchylania się od podatków wynikającego z przemytu węglowodorów i zapewnienie, że import odbywa się zgodnie z prawem.

By mila

Cześć! Nazywam się Mila i jestem autorką artykułów z praktycznymi poradami, by ułatwiać codzienne życie i inspirować innych.