Od Balenciagi po Gucci – oto klejnoty, które sprawiły, że kolekcje haute couture w Paryżu zabłysnęły jeszcze jaśniejszym blaskiem.

Od inspirowanych naturą broszek Boucherona po niebiańskie wisiorki Diora – tydzień haute couture w Paryżu był olśniewającym świętem. W mieście, którego istota jest głęboko zakorzeniona w romantyzmie, unikalne klejnoty ożywiły bajki i historie miłosne. Poniżej zebraliśmy kilka naszych ulubionych, zaczynając od Balenciagi, gdzie dyrektor kreatywny Demna współpracował z legendarną projektantką Lorraine Schwartz przy jej pierwszej kolekcji dla domu mody.

Balenciaga

W swojej ostatniej kolekcji haute couture przed pożegnaniem się z hiszpańskim domem mody, Demna złożył hołd swojej muzie, Elizabeth Taylor, wcielonej przez Kim Kardashian w wyjątkowe kreacje zaprojektowane przez Lorraine Schwartz, o wartości około 50 milionów dolarów, wykonane z kamieni szlachetnych o niezwykłej urodzie.

„Elizabeth znała każdą swoją biżuterię” – powiedziała Schwartz w wywiadzie dla magazynu Harper’s Bazaar. „Opowiadała swoją historię poprzez biżuterię”. Aby oddać hołd Taylor, Schwartz użyczyła Balenciaga kolczyki Mike Todd ze swojej prywatnej kolekcji, a także zaprojektowała nowe dzieła inspirowane swoją ukochaną przyjaciółką. Wśród nich znalazł się naszyjnik typu choker z 134 karatami diamentów w szlifie gruszkowym i owalnym oraz naszyjnik z 32 karatami diamentów i centralną kroplą o 30 karatach w szlifie owalnym – ten ostatni inspirowany słynnym naszyjnikiem z kolekcji Taylor.

Te dzieła przywoływały prawdziwą miłość Taylor do biżuterii, pasję, która według Schwartz rozjaśniała jej oczy. „Dzwoniła do mnie następnego dnia rano i mówiła: »Lorraine, muszę je mieć. Albo ktoś mi je kupi, albo sama je kupię«” – wspomina Schwartz.

Subtelny nurt złotej ery Hollywood przewijał się przez całą finałową kolekcję Demny. Różowa suknia „Debutante”, uzupełniona zestawem „Pink Odyssey” (naszyjnik, tiara i kolczyki z 140 karatami szafirów Padparadscha i 16 karatami naturalnych różowych diamentów) była przykładem wizji Demny: reinterpretacji tradycji haute couture z nowej perspektywy.

Chociaż reputacja Schwartz jako jubilera gwiazd lśni tak samo jak klejnoty, które nosi jej sygnatura, współpraca z Balenciaga była jej pierwszym kreatywnym przedsięwzięciem z domem mody. „Demna jest prawdziwym innowatorem i myślę, że naprawdę chciał przywrócić blask starego świata – coś, co jest dziś bardzo potrzebne – ale z nowoczesnej perspektywy” – skomentowała.

Synergia między Demną i Schwartz była namacalna: oboje artyści podzielają szacunek dla blasku jako świętego środka wyrazu osobistego i mistrzostwa rzemieślniczego. W ciągu dziesięciu lat kierowania Balenciagą Demna honorował dziedzictwo domu mody, jednocześnie podważając tradycyjne kodeksy ubioru jako formy tożsamości. Czarny garnitur z neoprenowej wełny, w połączeniu z okularami przeciwpaparaciowymi i kolczykami z 50 karatami kolumbijskich szmaragdów Lorraine Schwartz, oddawał jego estetykę: nieuchwytną elegancję nasyconą charakterystycznym dla Demny cool.

Umiejętność Schwartz do tworzenia szytych na miarę arcydzieł z wyjątkowymi klejnotami jest pożądana przez klientki takie jak Beyoncé czy rodzina Ambani. Biżuteria zaprojektowana dla obsady Demny odzwierciedla jego zaangażowanie w indywidualność. Detale, takie jak kolczyki z diamentami w zdejmowanych oprawach z białego złota, nawiązują do współczesnego ducha.

„Nie chodzi tylko o to, żeby powiedzieć: »Załóż to, bo chcemy to promować«. Chcemy, żeby przeżyli tę chwilę” – mówi Schwartz. „Ta autentyczność była dla mnie kluczowa”.

Mellerio

Mellerio

Mellerio High Jewelry

W swojej kolekcji wysokiej biżuterii dom mody Mellerio – założony we Francji w 1613 roku i nadal działający – przywrócił do życia gobelin Grand Ananas, który niegdyś zdobił prywatne komnaty Maurycejki w Wersalu. Zainspirowana motywem ananasa, dyrektor kreatywna Laure-Isabelle Mellerio zaprojektowała naszyjnik „Jardín de los Sueños” (Ogród marzeń), który oddaje miłość królowej do piękna. Naszyjnik zawiera ponad 22 kamienie szlachetne oraz odpinany wisiorek w kształcie ananasa, który może służyć również jako kolczyk. Od momentu powstania fascynacja naturą i przepychem Wersalu była stałym elementem działalności tej pracowni.

Gucci

Gucci

Motywy roślinne i stworzenia kwitły w tym sezonie w wielu pracowniach. Przykładem jest Gucci, który zaprezentował drugą część swojej kolekcji wysokiej biżuterii Labrinti Gucci, inspirowanej tętniącymi życiem włoskimi ogrodami. Wśród eksponatów w flagowym sklepie przy Avenue Montaigne wyróżniał się naszyjnik z rzędem diamentów zakończony 24,75-karatowym tanzanitem otoczonym 5,94-karatowym turmalinem Paraiba.

Boucheron

Paryska firma Boucheron uczciła cuda natury w hiperrealistycznym stylu. Diamenty pavé i kolorowe kamienie zostały przekształcone w delikatne liście, ozdobne kwiaty, a nawet futrzaste gąsienice. Kolekcja Carte Blanche, Impermanence obejmowała sześć kompozycji, w sumie 28 elementów, inspirowanych ulotnym pięknem flory i fauny. Od broszek w kształcie tulipanów i eukaliptusa uformowanych ze szkła borokrzemowego z płatkami obsypanymi diamentami, po gąsienicę z czarnymi spinelami i motyla inkrustowanego diamentami – kolekcja uchwyciła ulotność natury.

„W nowej kolekcji Carte Blanche chciałam uchwycić piękno natury, zanim zniknie” – napisała Claire Choisne, dyrektor kreatywna domu mody. Wykonanie tych dzieł wymagało ponad 18 000 godzin pracy rzemieślniczej.

Cindy Chao the Art Jewel i Pasquale Bruni

Biżuteria inspirowana naturą nadal wyróżniała się w ciągu tygodnia, od Cindy Chao the Art Jewel po Pasquale Bruni. Chao świętowała 20-lecie istnienia, prezentując dzieła z opadłych liści wysadzanych diamentami, szafirami, rubinami i spinelami. Jej rzeźbiarskie podejście podkreślało mistrzostwo w tworzeniu organicznych form.

Z kolei Pasquale Bruni złożył hołd róży jako symbolowi kobiecej siły. Dyrektor kreatywna Eugenia Bruni poświęciła kolekcję swojej ciotce Rosinie, tworząc naszyjniki, pierścionki i kolczyki z różami i płatkami w stylu pavé. Każda z biżuterii została wygrawerowana na odwrocie sercami i osobistymi wiadomościami.

Dries Criel

Dries Criel

Dries Criel High Jewelry

Belgijski jubiler Dries Criel z siedzibą w Antwerpii nadał swoim botanicznym kreacjom brutalistyczny charakter. Jego pierścionki, bransoletki i kolczyki charakteryzują się napięciem między płynnością a strukturą, jak na przykład bransoletka Loto. W swojej pierwszej kolekcji wysokiej biżuterii artysta zinterpretował ten kształt na nowo, wykorzystując naturalny żółty diament o masie 10 karatów, szmaragdy i inne motywy, które eksplorują jego kreatywny repertuar.

Messika

MESSIKA

Messika High Jewelry

Poza zaczarowanymi ogrodami inni jubilerzy czerpali inspirację z rozległych ekosystemów. Valérie Messika zaprezentowała Terres D’Instinct, kolekcję inspirowaną południową Afryką. Naszyjniki z diamentami bagietkowymi na onyksie imitowały futro zebry, a inne miały złote wycięcia w pavé diamentów, przypominające pazury lwa.

De Beers

De Beers

De Beers High Jewelry

De Beers również zgłębiał ziemskie tekstury w kolekcji Essence of Nature, Chapter 2, inspirowanej drzewami występującymi w krajach produkujących diamenty. Naszyjnik Baobab Magnitude zawiera centralny kamień jet otoczony diamentami, w tym żółtym diamentem w kształcie gruszki. Baobab, pochodzący z Botswany i znany jako „drzewo życia”, inspiruje przepływ diamentów z jego wnętrza.

Dior

Od dziewiczych krajobrazów po światy snów – nowa prezentacja kolekcji wysokiej biżuterii Diorexquis była hołdem dla tego, co wysublimowane. Chociaż maison od dawna oddaje hołd światom marzeń — czego dowodem była kolekcja haute couture Raf Simonsa z 2012 roku, z bukolicznymi tkaninami inspirowanymi obrazami Sterlinga Ruby, czy kolekcja Crucero 2026 Marii Grazia Chiuri, z eterycznymi sukienkami inspirowanymi sztuką rzymską — wizja ta znalazła swój najwyższy wyraz w biżuterii.

Dyrektor kreatywna ds. biżuterii fine i haute joaillerie, Victoire de Castellane, przełamała schematy, tworząc dzieła przywodzące na myśl galaktyki, z diamentami w kształcie gruszek i skupiskami kamieni szlachetnych niczym gwiazdy na opalowym płótnie.

Mikimoto

Od gwiezdnych kombinacji po morskie perły, Mikimoto olśniewało kolekcją Les Pétales. Kolekcja ta podkreślała delikatne piękno kwiatów. Płatki pokryte diamentami unosiły się wśród nici pereł w naszyjnikach i bransoletkach lub opadały z kolczyków i otwierały się w pierścionkach typu cocktail.

Jessica McCormack

Mówiąc o skarbach oceanu, Jessica McCormack zaprezentowała swoją pierwszą kolekcję wysokiej biżuterii zatytułowaną Tempest, inspirowaną tajemniczością i mistycyzmem morza. Ulubienica Zoë Kravitz i autorka owalnego pierścionka zaręczynowego Zendayi, McCormack zasłużyła sobie na tytuł „Królowej Diamentów”.

Znana z opraw z zapięciem na guziki i kamieni szlachetnych o szlifie antycznym, jubilerka wykorzystała intensywność głębokiej zieleni szmaragdów i indygo szafirów, harmonizujących z jej estetyką „diamentów na dzień”.

Centralnym elementem kolekcji jest naszyjnik Scale Stack, składający się z szeregu ogniw z diamentami ułożonymi w 360 stopniach. Dzięki elastycznej i płynnej strukturze naszyjnik przypomina falujący ruch węgorza i luminescencję morskich łusek.

Nikos Koulis

Nikos Koulis

Nikos Koulis High Jewelry

We współpracy z Sotheby’s Nikos Koulis zaprezentował 30 dzieł podczas tygodnia haute couture. Niektóre pochodziły z jego kolekcji Wish, inne były zupełnie nowymi kreacjami. Pod wpływem swojego greckiego dziedzictwa Koulis połączył geometrię i ruch, podkreślając bezbłędne diamenty, rubiny i szmaragdy. Bransoletka z ogniwami z 18-karatowego złota o lustrzanym wykończeniu wzmacniała blask diamentów o szlifie markizowym, ujawniając mistrzostwo rzeźbiarskie artysty.

Gaia Repossi i David Morris

Gaia Repossi odkrywała nowe formy w swojej kolekcji Haute Joaillerie, zatytułowanej Blast. Bransoletki, naszyjniki, pierścionki i kolczyki ze złota z diamentami w kształcie gruszki nawiązywały do starożytnych kultur, takich jak Masajowie, Miao i ludy archipelagu indonezyjskiego. Z kolei David Morris skoncentrował swoją kolekcję Rare Perfection na wyjątkowych kamieniach szlachetnych: diamentach bez inkluzji, prawdziwych niebieskich szafirów, rubinach z Mozambiku i szmaragdach z Kolumbii.

Podczas prezentacji kolekcji haute couture na jesień 2025 r. wysoka jubilerka podkreśliła niezwykłą ekspresję pomysłowości i kunsztu rzemieślniczego. Od wielopokoleniowych atelier po wschodzące talenty, jubilerzy nie tylko tworzą dzieła, które mają stać się aspirującymi relikwiami, ale także zachowują rzemiosło, zatrudniając rzemieślników, którzy podtrzymują tradycję.

Rozważając swoje własne dzieła, Lorraine Schwartz wyraziła głębokie pragnienie zachowania tych historycznych umiejętności dla przyszłych pokoleń. Chociaż Schwartz jest zdecydowaną orędowniczką nowych talentów poprzez takie inicjatywy, jak stypendium Beyoncé Knowles-Carter x Lorraine Schwartz GIA oraz Emerging Designers Diamond Initiative we współpracy z Natural Diamond Council, twierdzi ona, że wspieranie umiejętności rzemieślniczych — od złotnictwa po osadzanie kamieni szlachetnych — ma fundamentalne znaczenie dla sztuki jubilerskiej.

„Obecnie najbardziej pragnę zaangażować więcej osób w produkcję, ponieważ uważam, że jest to sztuka, która zanika” — stwierdziła Schwartz. „Zastanawiam się, co mogę zrobić dalej, aby wesprzeć tę sprawę”.

By mila

Cześć! Nazywam się Mila i jestem autorką artykułów z praktycznymi poradami, by ułatwiać codzienne życie i inspirować innych.